European Sustainability Reporting Standards
Updated 2024-04-24
I april 2021 antog Europeiska kommissionen ett lagförslag till ett direktiv om företags rapportering om hållbarhet (Corporate Sustainalility Reporting Directive, CSRD) som kräver att företag inom dess tillämpningsområde rapporterar med ett dubbelt väsentlighetsperspektiv i enlighet med European Sustainability Reporting Standards (ESRS) som antagits av Europeiska kommissionen som delegerat handlingar.
Enligt den föreslagna CSRD utsågs EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) till teknisk rådgivare till Europeiska kommissionen och att utveckla som utveckla ett utkast till ESRS.
ESRS Exposure Drafts (ED) som utarbetats av EFRAG Project Task Force on European Sustainability Reporting Standards (EFRAG PTF-ESRS) under perioden juni 2021 till april 2022 lades fram för kommentarer från 30 april till 8 augusti 2022. EFRAG Sustainability Reporting Styrelsen (EFRAG SRB), med råd från EFRAG Sustainability Reporting Technical Expert Group (EFRAG SR TEG), tog upp feedbacken från samrådet och ändrade i enlighet med detta de tolv utkasten till ESRS som släpptes i November till Europeiska kommissionen.
EU-kommissionen kommer nu att samråda med EU-organ och medlemsstater om utkasten till standarder, innan de antar de slutliga standarderna som delegerade akter i juni 2023, följt av en granskningstid av Europaparlamentet och rådet.
Dubbel väsentlighet
(Dubbel materialitet)
Enligt ESRS skall man nu äntligen börja redovisa, inte bara som tidigare; vilken påverkan händelser i samhället och miljön har på företagets verksamhet, utan även vilken påverkan företagets verksamhet har på samhället och miljön.
Utdrag ur Standarden:
ESRS 1 – §3.3 Dubbel väsentlighet
Dubbel väsentlighet har två dimensioner, nämligen: påverkansväsentlighet och finansiell väsentlighet.
Bedömningar av påverkansväsentlighet och ekonomisk väsentlighet hänger ihop och det ömsesidiga beroendet mellan dessa två dimensioner skall beaktas.
ESRS 1 – §3.4 Påverkansväsentlighet
Ett hållbarhetsärende är väsentligt ur ett påverkansperspektiv när det avser företagets väsentliga faktiska eller potentiella, positiva eller negativa effekter på människor eller miljö över kort, medellång och lång tidshorisont.
Påverkan inkluderar det som orsakas eller bidras till av företaget och de som är direkt kopplade till företagets egen verksamhet, produkter eller tjänster genom dess affärsrelationer. Affärsrelationer inkluderar företagets uppströms och nedströms värdekedja och är inte begränsade till direkta avtalsförhållanden.
ESRS 1 – §3.5 Finansiell väsentlighet
Omfattningen av finansiell väsentlighet för hållbarhetsredovisning är en utvidgning av omfattningen av väsentlighet som används i processen för att fastställa vilken information som ska ingå i företagets finansiella rapporter.
Processen för bedömning av finansiell väsentlighet inkluderar, men är inte begränsad till, identifiering av information som är användbar för investerare, långivare och andra fordringsägare när de, som primära användare av allmän finansiell rapportering, bedömer vilka effekter hållbarhet har betydelse för; företagets kassaflöden, utveckling, prestation, position, kapitalkostnad eller tillgång till finansiering.
Tillämpning och tider
Rapporteringskraven kommer över tid att fasas in för olika typer av företag.
De första företagen kommer att behöva tillämpa standarderna räkenskapsåret 2024, för rapporter publicerade 2025.
- För räkenskapsåret 2024, dvs. de redovisningar som publiceras 2025, ska företag som i dagsläget omfattas av EU:s Non-Financial Reporting Directive (NFRD) – noterade företag och allmännyttiga företag såsom banker och försäkringsföretag med mer än 500 anställda – rapportera enligt CSRD och ESRS. Observera att detta är färre företag än de som omfattas av Årsredovisningslagens (ÅRL) krav på hållbarhetsrapport eftersom de kraven även omfattar noterade och onoterade företag med mer än 250 anställda. Dessa sistnämnda företag ska för räkenskapsåret 2024 fortfarande avge en hållbarhetsrapport enligt ÅRL såtillvida ingen ändring sker av ÅRL fram till dess.
- För räkenskapsåret 2025 ska alla stora företag som uppfyller minst två av de tre storlekskraven – mer än 250 anställda, balansomslutning på mer än 20 MEUR, nettoomsättning på mer än 40 MEUR – rapportera enligt CSRD och ESRS. Detta innebär att de företag som för räkenskapsåret 2024 fortfarande kunde rapportera enligt ÅRL nu också måste rapportera enligt CSRD och ESRS.
- Sista gruppen företag som omfattas av CSRD och ESRS är noterade små och medelstora företag, med undantag för noterade microföretag, vilka ska rapportera för räkenskapsåret 2026, med ytterligare möjlighet till frivilligt undantag fram till 2028, och kommer att kunna rapportera enl. separata, proportionerliga standarder som EFRAG kommer att utveckla nästa år.
12 Standarder – 82 Kriterier
(Klicka på respektive standard för att se kriterierna)
ESRS 1
ALLMÄNNA KRAV
Allmänna krav som företag ska följa när de utarbetar och presenterar hållbarhetsrelaterad information enligt redovisningsdirektivet, Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
ESRS 2
ALLMÄNNA UPPLYSNINGAR
Underlag för rapportering
BP-1:
Allmäna grunder för upprättande av hållbarhetsredovisning
BP-2:
Redovisning i relation till specifika omständigheter
Styrning och ledning
GOV-1:
Förvaltnings-, lednings- och tillsynsorganens sammansättning, roll och ansvar.
GOV-2:
Information som lämnas till och hållbarhetsfrågor som tas upp av företagets förvaltnings-, lednings- och tillsynsorgan.
GOV-3:
Integrering av hållbarhetsrelaterade prestationer i incitaments-program
GOV-4:
Uttalande om due diligence avseende hållbarhet.
GOV-5:
Riskhantering och intern kontroll avseende hållbarhets-rapportering.
Strategi
SBM-1:
Marknadsposition, strategi, affärs-modell(er) och värdekedja
SBM-2:
Intressenternas intressen och synpunkter
SBM-3:
Väsentliga effekter, risker och möjligheter och deras interaktion med strategi och affärsmodell(er)
Hantering av risker, effekter och möjligheter
IRO-1:
Beskrivning av processerna för att identifiera och bedöma väsentliga effekter, risker och möjligheter
IRO-2:
Redovisningskrav i ESRS som omfattas av företagets hållbarhets-redovisning
Policies DC-P:
Antagna policyer för att hantera väsentliga hållbarhetsfrågor
Actions DC-A:
Åtgärder och resurser i relation till väsentliga hållbarhetsfrågor
Mål och uppföljning
Metrics DC-M:
Mätetal i relation till väsentliga hållbarhetsfrågor
Targets DC-T:
Målppföljning av effektiviteten hos policyer och åtgärder.
ESRS E1
KLIMATFÖRÄNDRINGAR
E1-1:
Plan för begränsning av klimatförändringar
E1-2:
Policyer relaterade till begränsning av och anpassning till klimatförändringar
E1-3:
Åtgärder och resurser relaterade till klimat-förändringspolicyer
E1-4:
Mål relaterade till begränsning av och anpassning till klimatförändringar
E1-5:
Energiförbrukning och mix
E1-6:
Scopes 1, 2, 3 (brutto) och totala växthusgasutsläpp
E1-7:
Avlägsnande av växthusgaser och projekt för minskning av växthusgasutsläpp finansierade genom koldioxidkrediter
E1-8:
Intern koldioxid-prissättning
E1-9:
Potentiella ekonomiska effekter från väsentliga fysiska risker, omställningsrisker och potentiella klimatrelaterade möjligheter.
ESRS E2
FÖRORENING
E2-1:
Policyer relaterade till föroreningar
E2-2:
Åtgärder och resurser relaterade till föroreningar
E2-3:
Mål relaterade till föroreningar
E2-4:
Föroreningar av luft, vatten och mark
E2-5:
Ämnen som ger anledning till oro och ämnen som medför mycket stor oro
E2-6:
Potentiella ekonomiska effekter från föroreningsrelaterade effekter, risker och möjligheter
ESRS E3
VATTENRESURSER OCH MARINA RESURSER
E3-1:
Policyer relaterade till vatten och marina resurser.
E3-2:
Åtgärder och resurser relaterade till vatten- och marina resurser.
E3-3:
Mål relaterade till vatten och marina resurser
E3-4:
Vattenförbrukning
E3-5:
Potentiella ekonomiska effekter från effekter, risker och möjligheter relaterade till vatten- och marina resurser.
ESRS E4
BIOLOGISK MÅNGFALD OCH EKOSYSTEM
E4-1:
Övergångsplan för biologisk mångfald och ekosystem.
E4-2:
Policyer relaterade till biologisk mångfald och ekosystem
E4-3:
Åtgärder och resurser relaterade till biologisk mångfald och ekosystem.
E4-4:
Mål relaterade till biologisk mångfald och ekosystem
E4-5:
Mätetal relaterade till biologisk mångfald och ekosystemförändringar
E4-6:
Potentiella ekonomiska effekter från biologisk mångfald och ekosystemrelaterade effekter, risker och möjligheter.
ESRS E5
RESURSANVÄNDNING OCH CIRKULÄR EKONOMI
E5-1:
Policyer relaterade till resursanvändning och cirkulär ekonomi
E5-2:
Åtgärder och resurser relaterade till resursanvändning och cirkulär ekonomi.
E5-3:
Mål relaterade till resursanvändning och cirkulär ekonomi.
E5-4:
Resursanvändning (inflöden)
E5-5:
Resursanvändning (utflöden)
E5-6:
Potentiella ekonomiska effekter från resursanvändning och cirkulär ekonomirelaterade effekter, risker och möjligheter
ESRS S1
DEN EGNA ARBETSKRAFTEN
S1-1:
Policys relaterade till egen arbertskraft
S1-2:
Processer för att engagera sig med egna arbetare och arbetarrepresentanter om väsentliga effekter
S1-3:
Processer för att åtgärda negativa effekter och kanaler för egna anställda att påtala oro.
S1-4:
Åtgärder för att hantera väsentliga effekter på den egna arbetsstyrkan, och metoder för att minska väsentliga risker och utöva väsentliga möjligheter relaterade till den egna arbetsstyrkan, och effektiviteten av dessa åtgärder
S1-5:
Mål relaterade till hantering av väsentliga negativa effekter, främjande av positiva effekter och hantering av väsentliga risker och möjligheter.
S1-6:
Nyckeldata för företagets anställda
S1-7:
Nyckeldata för icke-anställda i företagets egen arbetsstyrka.
S1-8:
Kollektivavtalstäck-ning och social dialog
S1-9:
Mångfalds-indikatorer
S1-10:
Adekvata löner
S1-11:
Socialt skydd
S1-12:
Personer med funktionshinder
S1-13:
Indikatorer för utbildning och kompetens-utveckling
S1-14:
Hälso- och säkerhets-indikatorer
S1-15:
Balansindikatorer mellan arbete och privatliv
S1-16:
Kompensations-indikatorer (löneskillnad och total ersättning)
S1-17:
Incidenter, klagomål och allvarliga konsekvenser relaterade till mänskliga rättigheter
ESRS S2
MEDARBETARE I VÄRDEKEDJAN
S2-1:
Policyer relaterade till medarbetare i företagets värdekedja
S2-2:
Processer för att engagera sig med värdekedjans arbetare om effekter
S2-3:
Processer för att åtgärda negativa effekter och kanaler för värdekedjans arbetare att väcka oro.
S2-4:
Vidtagna åtgärder för väsentliga effekter på värdekedjans arbetare och metoder för att minska väsentliga risker och utöva väsentliga möjligheter relaterade till värdekedjans arbetare, och effektiviteten av dessa åtgärder
S2-5:
Mål relaterade till hantering av väsentliga negativa effekter, främjande av positiva effekter och hantering av väsentliga risker och möjligheter
ESRS S3
BERÖRDA SAMHÄLLEN
S3-1:
Policyer relaterade till berörda samhällen
S3-2:
Processer för att engagera sig med berörda samhällen om väsentliga effekter
S3-3:
Processer för att åtgärda negativa effekter och kanaler för drabbade samhällen att påtala oro
S3-4:
Vidtagna åtgärder för väsentliga effekter på berörda samhällen och metoder för att minska väsentliga risker och genomföra väsentliga möjligheter relaterade till berörda samhällen, och effektiviteten av dessa åtgärder
S3-5:
Mål relaterade till hantering av väsentliga negativa effekter, främjande av positiva effekter och hantering av väsentliga risker och möjligheter
ESRS S4
KONSUMENTER & SLUTANVÄNDARE
S4-1:
Policyer relaterade till konsumenter och slutanvändare
S4-2:
Processer för att engagera sig med konsumenter och slutanvändare om effekter
S4-3:
Processer för att åtgärda negativa effekter och kanaler för konsumenter och slutanvändare att ta upp problem.
S4-4:
Vidtagna åtgärder avseende väsentliga effekter på konsumenter och slutanvändare, och metoder för att minska väsentliga risker och utöva väsentliga möjligheter relaterade till konsumenter och slutanvändare, och effektiviteten av dessa åtgärder
S4-5:
Mål relaterade till hantering av väsentliga negativa effekter, främjande av positiva effekter och hantering av väsentliga risker och möjligheter
ESRS G1
AFFÄRSETIK
G1-1:
Företagskultur och uppförandepolicyer
G1-2:
Hantering av relationer med leverantörer
G1-3:
Förebyggande och upptäckt av korruption eller mutor
G1-4:
Bekräftade incidenter av korruption eller mutor
G1-5:
Politiskt inflytande och lobbyverksamhet
G1-6:
Betalningsmetoder
SEKTOR
SEKTORSPECIFIKA STANDARDER
(Kommer senare)
SME
STANDARDER FÖR SMÅ OCH MEDELSTORA FÖRETAG
(Draft version , 2024)
NON EU
STANDARDER FÖR FÖRETAG FRÅN TREDJE LAND
Standarder & Bilagor
ÖVERGRIPANDE
KRITERIER
EKOLOGISKA
KRITERIER
SOCIALA
KRITERIER
EKONOMISKA
KRITERIER
Bilagor
Appendix I
ESRS Index
Appendix II
Final CSRD requirements for ESRS
Appendix III
Datapoints EU Law
Appendix IV
TCFD Recommendations and ESRS reconciliation table
Appendix V
IFRS Sustainability Standards and ESRS reconciliation table
Appendix VI
Acronyms and glossary of terms
Övrigt
Implementation Guidance – IG 1
Materiality Assessment
Implementation Guidance – IG 2
Value chain
Implementation Guidance – IG 3
List of ESRS datapoints
Implementation Guidance – IG 3
2024-04-24, Updates