Changing Markets Foundation

Changing Markets Foundation bildades av Paul Gilding och Joakim Bergman för att accelerera och skala upp lösningar på hållbarhetsutmaningar genom att utnyttja kraften hos marknaderna.

Teamet på Changing Markets Foundation genomför marknadsfokuserade kampanjer, som syftar till att avslöja oansvariga företagsmetoder och påskynda övergången till miljömässigt och socialt fördelaktiga lösningar. 

De granskar företag och branschers hållbarhetsarbete, avslöjar fuskare och greenwash.

thefuture, Resurs, Changing Markets

Världsbild

”Med en bred acceptans av hur brådskande det är att vidta åtgärder för hållbarhet måste vi anpassa marknaderna till samhällets värderingar och övertygelser.
Detta kräver stora förändringar på marknaderna, där företag som agerar för hållbarhet tar marknadsandelar på bekostnad av dem som slarvar med det.
Att uppnå detta kommer att driva självförstärkande, accelererande förändring på globala marknader och även fungera som en drivkraft för progressiv lagstiftning, som kommer att jämna ut villkoren.”

Changing Markets Foundations förändringsteori, bygger på tre centrala idéer:

Samhället behöver transformativ förändring

Stegvisa förbättringar kommer inte att räcka för att hantera de systemhot som samhället står inför.
Vi behöver en koldioxidsnål, ren och cirkulär ekonomi som delar välståndet rättvist – och vi behöver framsteg mot detta omgående.

Marknader kan hjälpa till att leverera förändringen

Marknader kan hjälpa till att leverera förändringen – transformationsförändringar kräver att företag som har miljömässigt och socialt avancerade produkter och värderingar snabbt lyckas på bekostnad av företag som inte gör det.
Om detta sker i tillräcklig skala kommer det att driva självförstärkande, accelererande förändringar på globala marknader.

Mer kan uppnås

När nyckelföretag inom en specifik sektor har investerat i transformation har de ett intresse av att också ändra policymiljön för att utjämna villkoren. Detta cementerar progressiva förändringar på politisk nivå.