Redovisningsstrategi eller Hållbarhetsstrategi?

av | feb 10, 2025 | Blogg

Under de senaste åren har hållbarhetsredovisning enligt bl.a GRi och CSRD/ESRS* tagit företagsvärlden med storm.
Företag släpper stolt årliga hållbarhetsrapporter, investerare förlitar sig på hållbarhetsranking och tillsynsorgan, bl.a EU, skärper kraven på hållbarhetsrapportering.
Rapporter, betyg och regler dominerar samtalet – men är detta verkligen vägen till en hållbar framtid? Många företag misstar hållbarhetsredovisning för en hållbarhetsstrategi och tror att efterlevnad är lika med transformation. Detta missförstånd är utbrett, även bland hållbarhetsansvariga och beslutsfattare

Sanningen? CSRD/ESRS* är framförallt ett finansiellt riskhanteringsverktyg designat för investerare, inte en plan för långsiktig motståndskraft och hållbarhet.

Att missta en redovisningsstrategi för att vara en hållbarhetsstrategi är ett väsentligt felsteg, som utsätter företaget för stora risker, greenwashing och missade möjligheter.

*/ CSRD = Corporate Sustainability Reporting Directive, ESRS = European Sustainability Reporting Standards

Varför denna förvirring?

r
Överlappande terminologi

Både redovisningssystem som GRi, CDSR/ESRS och riktiga hållbarhetsstrategier tar upp miljö- och sociala frågor, men de gör det på olika sätt. Redovisningssystemen fokuserar på att mäta och avslöja risker som kan påverka ett företags finansiella resultat, medan en hållbarhetsstrategi handlar om att i grunden omdesigna hur ett företag verkar inom planetära och sociala gränser.

r
Marknadsföring och Greenwash

Hållbarhetsredovisning (ESG) drivs till stor del av redovisningsföretag som de fyra stora; KPMG, Deloitte, EY och PwC. Det ligger i deras intresse att sälja ESG-tjänster, eftersom de har satsat enorma resurser på dessa tjänster som en ”spin-off” från traditionell ekonomisk redovisning. Den resulterande lobbyingen och marknadsföringen från dessa kraftfulla aktörer har översvämmat marknaden och fördunklat verkligheten; att hållbarhetsredovisning ofta bara driver upp kostnaderna och inte gör mycket för organisationens långsiktiga livslängd.
Lite grann som att traditionella ekonomiska årsredovisningar knappast är drivande bakom innovationer och framsteg.

Som en konsekvens drivs företag att lyfta fram sina hållbarhetsredovisningar som ett bevis på sitt engagemang för hållbarhet. (Man kan t.o.m få betyg för ”bästa hållbarhetsredovisning”) Emellertid tillåter (”uppmanar”) ramverken för hållbarhetsredovisning ofta egendefinierad, ytlig och selektiv rapportering – vilket leder till greenwashing. Ett företag kan få bra resultat på rankningar av sin hållbarhetsredovisning samtidigt som de ägnar sig åt skadliga miljömässiga eller sociala metoder. Exemplen är många, ta t.ex en titt på alla de stora fossilbränslebolagen, eller den här listan från Time över 2024-års ”mest hållbara företag”. Helt baserad på rankning av företagens egna hållbarhetsredovisningar, inte ett ord om vad som verkligen krävs för att uppnå hållbarhet, inte ett ord om Scope 3, Fast-fashion bolag, Retail, Lyxkläder, Banker, Finansbolag, gruvbolag…

r
Regulatoriska krav och investerartryck

EU, regeringar och finansiella institutioner kräver i allt högre grad att företag rapporterar hållbarhetsrelaterad data. Detta har lett till en ökning av antalet hållbarhetsredovisningar och till att EU utfärdat lagligt bindande direktiv (CSRD/ESRS). Vilket förstärker uppfattningen att just redovisningen är det primära verktyget för företagens hållbarhet – när den i verkligheten bara tar upp en del av bilden. Även om hållbarhetsrapportering verkligen har ett värde när den placeras inom ett mycket större strategiskt ramverk och ansträngning, är den i sig av begränsat värde.

Riskerna med att missta rapportering för hållbarhet

När företag likställer hållbarhetsrapportering med hållbarhet riskerar de att:

s
Missa den "större bilden"

Ramverk för hållbarhetsredovisning fokuserar ofta på inkrementella förbättringar, från nuläget eller ett ”basår”, snarare än systemisk transformation. Ett företag kan minska utsläppen något, kanske t.o.m några år i följd, men samtidigt misslyckas med att omforma sin verksamhet för långsiktig motståndskraft. Detta missar både kommande risker och möjligheter att bli en transformativ marknadsledare.

s
Hamna i "Compliance-fällan"

Företag kan lägga stora resurser på hållbarhetsrapportering, för att senare inse att det inte leder till meningsfull förändring eller ens konkurrensfördelar. Eftersom redovisningsramverk dessutom ofta ändras (Se t.ex artikel om EUs ”Omnibus” längst ner på sidan) kan detta medföra kortlivade fördelar.
Ett annat exempel kan vara företag som tidigare åberopat ”De Globala Målen” men som nu, i takt med att det rapporteras om bristande resultat (Sustainable Development Report 2024: ”On average, only 16 percent of the SDG targets are on track to be met globally by 2030, with the remaining 84 percent showing limited progress or a reversal of progress.”), väljer att distansera sig från dessa för att undvika den negativa publicitet som detta medför.

s
Ignorera kritiska effekter

Redovisningsstrategier prioriterar frågor som är viktiga för investerare snarare än sådana som är vetenskapligt eller etiskt brådskande. Till exempel kan en hållbarhetsrapport fokusera på information om klimatrisker utan att ta upp företagets faktiska bidrag till klimatförändringen. Detta öppnar upp för stora kommande regulatoriska risker, samt onödiga utgifter för rapporteringsaspekter som egentligen inte spelar någon roll.
Exempel: Oljebolag som rapporterar om CO2-utsläpp från sina oljeriggar och huvudkontor men som ignorerar eller minimerar rapporteringen för deras verkliga påverkan – förbränningen av fossila bränslen. Eller banker och investeringsbolag som redovisar utsläpp för kontor och tjänsteresor, men undviker att berätta om hur de fortsatt investerar i fossilbränslebolag, vapenindustri etc. Artikel i Dagens Industri

Summan av kardemumman? Hållbarhetsredovisning är användbart för transparens, men det skapar inte hållbarhet.
För organisationer som verkligen är engagerade i en framtidssäker affärsmodell är en riktig hållbarhetsstrategi – byggd på systemtänkande och ramverk – avgörande.

Ursprung och syfte: Var har de sitt ursprung?

För att förstå varför redovisningsstrategier och hållbarhetsstrategier skiljer sig så mycket åt måste vi titta på deras ursprung. Medan båda koncepten handlar om miljö- och sociala frågor, har de kommit från helt olika bakgrund, tjänar olika intressenter och är byggda på olika grunder.

Redovisningsstrategi (ESG)

Har sitt ursprung i finansmarknaden.

Utrycket ESG myntades 2006 i FNs ”Nations’ Principles for Responsible Investment (PRI)” som uppmuntrade financiella instutioner att utvärdera hållbarhetsfaktorer när de tar investeringsbeslut.

Tanken var enkel: företag med stark hållbarhets-prestanda ansågs vara bättre långsiktiga investeringar eftersom de hanterade risker relaterade till miljöbestämmelser, social oro och dålig företagsstyrning.

Observera att detta inte inkluderade att minska företagets faktiska inverkan på dessa faktorer.

Exempel på rapporteringsstandarder:

Även om dessa ramverk ger transparens, fokuserar de främst på investerarrelevanta risker snarare än hållbarhetsresultat. Ett företag kan få höga poäng på hållbarhetsrankningar samtidigt som de fortsätter med skadlig miljöpraxis – eftersom redovisningsramverken inte kräver anpassning till planetära gränser eller socialt välbefinnande*. De mäter endast specificerade nyckeltal och redovisar riskhantering.

Hållbarhetsredovisningens syfte:

Förse investerare med riskrelaterad data.
Förbättra företagens transparens i miljö- och sociala frågor.
Anpassa företag till regulatoriska och marknadsförväntningar.
Kräver inte att ett företag ska vara hållbart – bara att det rapporterar om sina risker.

*/ Ur ESRS Manual; ESRS 2, §5. Metrics & Targets.
/78 …För varje mätbart resultatorienterat mål ska informationen innehålla följande information:
(g.) …om företagets mål relaterade till miljöfrågor är baserade på avgörande vetenskapliga bevis;

Hållbarhetsstrategi

Har sitt ursprung i systemförändring

Som kontrast härrör Hållbarhetsstrategi inte från finanssektorn utan från vetenskaplig forskning, miljöaktivism och systemtänkande.

Den bygger på förståelsen att företag verkar inom – och är beroende av – ekologiska och sociala system.

Målet är inte bara att avslöja risker utan att designa om företag och affärsmodeller så att de bidrar positivt till en regenerativ och motståndskraftig framtid.

Viktiga milstolpar i hållbarhetstänkande inkluderar:

Bland de mest omfattande ramverken för att utveckla hållbarhetsstrategier finns bla:

Detta är systemiska ramverk som hjälper organisationer att förstå och integrera hållbarhet i sin kärnverksamhet. De tillhandahåller verktyg för systemkartläggning, back-casting/scenarioplanering och övergångshantering, vilket gör att företag kan gå längre än rapportering och aktivt transformera sina affärsmodeller.

Hållbarhetsstrategins syfte:

Förvandla företag till regenerativa, framtidssäkra system.
Anpassa företagsåtgärder till planetära gränser och sociala behov.
Gå bortom efterlevnad av regler mot långsiktig motståndskraft och konkurrensfördelar.
Handlar Inte bara om rapportering – kräver systemförändringar och affärsmodellinnovation.

Även om hållbarhetsredovisning spelar en viktig roll för finansiell transparens, säkerställer den inte hållbarhet.
En riktig hållbarhetsstrategi – särskilt en som är byggd med ramverk som FSSD / SiD – går långt utöver efterlevnad.
Den omdefinierar företagens sätt att arbeta, vilket säkerställer att de bidrar till en förnyande framtid snarare än att bara mildra finansiella risker.

thefuture, Redovisningsstrategi_vs_Hållbarhetsstrategi_översikt

Summering: Vad uppnår de?

Redovisningsstrategi (ESG)

  • Transparens för investerare, efterlevnad av regelverk.
  • Bättre insikt i omvärldspåverkan och konsekvenser
  • Riskreducering, hantering av varumärkesrykte.
  • Potentiella oavsiktliga konsekvenser: greenwashing, rapporteringströtthet utan meningsfull åtgärd.

Hållbarhetsstrategi

  • Strukturell affärsomvandling i riktning mot en regenerativ modell.
  • Anpassning till verkliga hållbarhetsbehov, inte bara efterlevnad av regelverk.
  • Konkurrensfördel i en framtidssäker ekonomi.
  • Påtaglig, mätbar påverkan på planetarisk- och samhällelig hälsa.

Problemet?

Hållbarhetsrapportering kräver inte att företag ändrar sin verksamhet – den fokuserar på riskreducering och efterlevnad, inte transformation. Eftersom inget rapporteringsramverk för närvarande kräver en metod som tar hänsyn till samhällets behov av omställning, är en rapporteringsstrategi ofta helt skild från de verkliga behoven och kraven för hållbar utveckling. Men det får bli ämne för en annan artikel en annan gång.

Till skillnad från redovisningsstrategier, som är investerardrivna och efterlevnadsbaserade, handlar en riktig hållbarhetsstrategi om långsiktig transformation. Istället för att bara rapportera om det förflutna, utformar hållbarhetsstrategier aktivt affärsverksamheten för att säkerställa att de bidrar positivt till ekologiska och sociala system.

Ramverket Framework for Strategic Sustainable Development (FSSD), erbjuder ett systemiskt tillvägagångssätt för utveckling av hållbarhetsstrategier. Det går bortom rapporteringssystemens fragmenterade, checklistebaserade metoder och integrerar hållbarhet i hela affärsmodellen – vilket säkerställer att företag blir framtidssäkra och regenerativa.

Nästa steg för att bygga en hållbarhetsstrategi

Många företag börjar med en redovisningsstrategi (ESG) och tror att det är vägen till hållbarhet – för att senare inse att efterlevnad ensam inte driver verklig förändring. Att övergå från ett redovisningstänk till en sann hållbarhetsstrategi kräver att man byter från att kryssa av listor, mäta utvalda indikatorer och investerarrapportering till systemisk transformation och långsiktig motståndskraft.

Så hur kan företag ta detta steg, och vad betyder det i termer av kostnad, ansträngning och effekt?

thefuture, Transformation

Till skillnad från en redovisningsstrategi (ESG) som framförallt redovisar ”prestanda” för befintlig verksamhet, kan en sann hållbarhetsstrategi aldrig skapas utan ledningens fulla acceptans och medverkan – den kommer ”sannolikt” att omfatta strukturell affärs- och företagsomvandling – förändringar som kräver ledningsbeslut.

En värdefull insikt i detta arbete för att övertyga kollegor kan vara att det ofta är mer kostnadseffektivt att bygga en hållbarhetsstrategi än att skapa en hållbarhetsredovisning. Att bygga en robust rapporteringsstruktur enligt t.ex ESRS är kostsamt och kräver ofta minst en heltidstjänst för att hantera detta, samt deltagande av anställda i hela organisationen (och leverantörskedjor) för att tillhandahålla data. Budgeten fördubblas åtminstone om/när man anlitar en stor redovisningsbyrå eller exklusiv konsultfirma. Dessutom tillkommer ofta kostnader för att bygga upp datorbaserade stödsystem etc.

Några praktiska steg för att komma igång:

Vidga ditt perspektiv bortom hållbarhetsrapportering
Använd systemiska verktyg som FSSD
  • Det finns gott om hjälp där ute!
  • En sak att komma ihåg är att även om ramverk för hållbarhetsredovisning kan vara oerhört komplexa och förvirrande (t.ex innehåller ESRS ”Data Point List”, 1395 excel-rader), så är hållbarhetsstrategier vanligtvis relativt enkla och generella. Utmaningen är dock att även om ramverken kan se okomplicerade ut (kanske rent av ”för” enkla) finns det många aspekter att undersöka. Därför är det inte så mycket att innehållet i sig är svårt, det är bara att det kan vara mycket innehåll och lite ovana ställningstaganden som behöver göras.
Engagera hela organisationen
  • Hållbarhetsredovisningar hanteras ofta av dedikerade hållbarhetsavdelningar eller team. Framtagande av riktiga hållbarhetsstrategier uppmuntrar och möjliggör fullt företagsengagemang – från ledarskap och strategiteam till HR-, FoU- och medarbetare på alla nivåer.
  • Ett första steg in i en hållbarhetsstrategiutveckling är ofta att utbilda ett team i ditt företag för att bli bekanta med systemtänkande & hållbarhetsledarskap. Av erfarenhet rekommenderar vi ofta detta som det första steget in i processen. Det kan också vara det första steget till att involvera alla medarbetare i att samskapa hållbarhetsinitiativ snarare än att bara rapportera om utvalda hållbarhetskriterier.
Definiera en kontext-baserad, vetenskapsdriven målbild
  • Om du redan håller på med en redovisningsstrategi (ESG) kan du föra den några steg närmare en hållbarhetsstrategi genom att se till att de egendefinierade målen ställs upp med samhällets behov i åtanke,  även kallade ”kontextbaserade” mål. Till skillnad från t.ex ESRS egendefinierade mål, använder hållbarhetsstrategier vetenskapligt definierade, kontextbaserade mål (t.ex. FSSDs åtta Hållbarhetsprinciper, faktiska koldioxidbudgetar, cirkularitetsprinciper, social equity benchmarks etc.).
    UNRISD:s Sustainable Development Performance Indicators (SDPI) är ett annat utmärkt verktyg.
    Läs gärna: ”Indicators that matter” om vikten av utgå från vad som krävs för hållbarhet istället för att utgå från nuläget eller ett ”basår” som så ofta används i t.ex EUs ESRS-ramverk.
    Dessa passar också in i både FSSD- och SiD-processen.
Utveckla en långsiktig färdplan för förändring
  • Det viktigaste resultatet av en hållbarhetsstrategi är, utöver en djupgående kunskap i vad hållbarhet verkligen innebär, en långsiktig färdplan för omställning. En FSSD-baserad färdplan ser bortom omedelbara rapporteringscykler för att förändra företaget över tid. Det hjälper till att identifiera systemiska hävstångspunkter för förändring och lyfta företaget in i en ny generation och era av utveckling. Detta är nära kopplat till företagets kärnverksamhet, förmågor och styrkor.
  • Att ta fram en färdplan kräver navigering mellan ett traditionellt inifrån-ut-perspektiv på vad företaget kan göra, vad det vill uppnå och var dess effekter ligger, och ett systemiskt utifrån-in-perspektiv som avslöjar vad samhällets behov är och hur företaget kan hjälpa till att omvandla det ekosystem som det befinner sig i till en hållbar framtid. Genom att kombinera dessa två kan ett företag växa till en verkligt bidragande drivkraft för en hållbar framtid och få värde av att göra det.

Sist men inte minst: skaffa rätt sorts stöd

Om du behöver fixa din cykel, gå till en cykelverkstad och inte till ett bageri. På samma sätt, om du behöver hjälp med att ta fram en hållbarhetsstrategi, gå till experter på hållbarhetsstrategi och inte till redovisningsbyråer. Man kan inte skylla på de fyra stora (KPMG, Deloitte, EY och PwC) för att de vill tjäna pengar, eller IT-leverantörer för att de brinner för datainsamling, men om du går in i ett bageri kommer du inte att gå ut med en fixad cykel.

thefuture® har mer än femton års erfarenhet av att hjälpa organisationer att utforma hållbarhetsstrategier. Framför allt enligt FSSD-metoden. Vi finns här för att stödja dig och samtalar gärna med dig om du behöver vägledning. Kontakta oss!

Utdrag ur Responsible Investors artikel om EUs ”Omnibus”

(2025-02-05)
EU Omnibus: Commission expected to heavily water down CSRD, CSDDD

”The European Comission is expected to heavily water down both the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) and the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) as part of its Omnibus package…

…For the CSRD, the commission is expected to align the regulation’s scope with CSDDD, meaning that companies with less than 1.000 employees will no longer be required tor report… (Could mean that around 85% of companies currently covered by the regulation will no longer be in scope.)

…RI understands that the double materiality aspect of CSRD is also at risk and that there may be a re-focus on single (financial) materiality instead, wich may require ESRS to be re-written…  Läs mer..

Share This